Iedereen is erfgoed

Soms wonen we letterlijk op de resten van onze voorouders.

Soms wonen we letterlijk op de resten van onze voorouders.

Als ik op vakantie ga, naar een andere stad ga, of thuis blijf… Ik kijk naar de oude gebouwen. En als ze er niet zijn, wil ik weten waarom niet. Monumenten zijn al een passie voor me sinds ik jong ben.

Neem nou mijn huidige woonplaats Arnhem. De binnenstad is matig bedeeld met historische panden. Ze zijn er wel, maar je moet even de weg weten. Hoe komt dat zo? Het antwoord op de vraag is duidelijk: operatie Market Garden in 1944. De Britten dachten de oorlog wel even te beëindigen maar die verduvelde moffen waren weerbarstiger dan gedacht. De Duitsers Arnhem uitknallen lukte niet, maar de binnenstad lag wel in puin.

Dus elke plaats is geschiedenis. Elke plek vertelt wat. Of je nou in Almere of in Maastricht rondloopt: alles wat je ziet zegt iets over de ideeën, technieken en voorkeuren van de tijd waarin het is neergezet.

En kijk ook in de spiegel. Elk mens draag eeuwenoude historie met zich mee. Niet alleen in de genen, waar informatie terug te vinden is over jagers en boeren in de Steentijd. Ook in de namen. Mijn voornaam stamt uit voorchristelijke tijden en betekent Berenkracht in het Oud-Germaans. En mijn laatmiddeleeuwse achternaam vertelt hoe ze in Friesland in die tijd een opbergplaats voor vee noemden. Dat is althans het vermoeden. (Hoe zit dat met u? Kijk eens op de site van het Meertens Instituut.)

Graag wil ik de lezer een kijkje laten nemen in de geschiedenis om de hoek. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerikanen wonen wij bovenop de resten van onze verre voorouders. Vaak zelfs letterlijk.

Reageer!

