Boerderijtje moet aan de Hessenweg blijven staan

Boerderijtje in Hardenberg

Niet alles aan de omgeving van het boerderijtje is even leuk.

Een boerderijtje in het Overijsselse Hardenberg moet wijken voor de ontsluiting van een nog te bouwen bankgebouw. Met andere woorden: de plaatselijke Rabo bouwt een nieuw kantoor en een monument moet wijken voor het weggetje er naartoe. Mijn eerste onderbuikreactie: dan leggen ze het weggetje toch een paar meter verderop?

Maar nee, dat was juist het plan met het uit 1863 daterende gemeentelijke monument. Het bouwbedrijf dat nu eigenaar is, wil het blijkbaar in stukjes zagen en enige tientallen meters verderop opnieuw opbouwen. Dan hoeven de dikke SUV’s van de rijke bankheren niet twaalf meter om te rijden. Dat scheelt toch een hoop brandstof.

Hessenweg

Genoeg onderbuik. Historische verenigingen verzetten zich tegen de verplaatsing van het boerderijtje op de hoek van de Hessenweg en de Haardijk. “Het boerderijtje ligt op een bijzonder markante plek, omzoomd door monumentale bomen, aan een historisch gezien betekenisvolle weg”, zegt het regionale erfgoedbureau Het Oversticht op de website van De Stentor. “Dat alles wordt met de beoogde ingrepen volledig ontkend en leidt tot onaanvaardbare aantasting van monumentale waarden.”

Wat is die ‘historisch gezien betekinsvolle weg’? Daarmee doelt Het Oversticht ongetwijfeld op de Hessenweg. Hessenwegen zijn meestal zeventiende-eeuwse handelsroutes, die steden als Utrecht en Amersfoort verbonden met het Duitse achterland. Zeg maar: de Betuweroutes uit vroegere eeuwen.

Eeuwenoude bomen

Het boerderijtje is blijkbaar op deze plek gekomen vanwege de vroegere economische betekenis van de straat. Misschien is de lokatie nog wel langer bewoond dan 150 jaar. Ik ben daarom wel erg geneigd Het Oversticht gelijk te geven. Het historische pand hoort op die plaats, tussen de eeuwenoude bomen.

De Rabobank is een bank die graag in de lokale samenleving staat. Laat de bank die pretentie weer eens waarmaken en leg de ontsluitingsweg voor het nieuwe kantoor op een iets andere plek. “Rabo redt lokaal monument”, is toch een kop die ik graag in de krant zou zien als ik de bank was.

Drukke weg

Eén ding moet ik er wel eerlijk bij zeggen: zo geweldig is de locatie van het boerderijtje niet. Een drukke, doorgaande weg raast vlak langs de gevel van het pand. Er zijn in de directe omgeving dus al genoeg historische waarden aangetast. Laten we het daarbij houden.

Foto: Google Maps
4 thoughts on “Boerderijtje moet aan de Hessenweg blijven staan

  1. Pingback: Monumenten Magazine | Monument in Hardenberg gesloopt voor nieuw Rabobank kantoor

  2. Pingback: Sloop gemeentelijk monument Hardenberg gaat wel erg makkelijk « Monumentje!

  3. Even een aanvulling: Ik wilde mijn gevoel overbrengen. bedoel dat het boerderijtje JUIST moet blijven. En over de raBO (BO!) gesproken, die gaan letterlijk over lijken. Bij reorganisaties behandelen ze hun overbodige personeel precies zo als dit mooie pand met zijn prachtige oude bomen die in mijn ogen net zo monumentaal zijn maar verplaatsing nooit zouden overleven. Arm boerderijtje….. Hopelijk is er toch nog bezinning! Aan een Hanzestadweg staan, dat wil toch wat zeggen???

  4. Op een of andere manier denk ik aan een oude man die ik ken waarvan de hele familie overleden is. Hij vroeg laatst of die euthanasiepil al uitgegeven mocht worden. Alles wat hem bekend was bestond niet meer, hij wilde niet meer zei hij…

    Toen ik bovenstaand boerderijtje zag dacht ik meteen aan die man. Ja ik weet het dit is niet het antwoord waar je op hoopt maar misschien begrijp je mijn gevoel… Eigenlijk moet de omgeving verdwijnen/in de oude staat teruggebracht worden maar dat is niet meer mogelijk. Hopen komen “the suits” tot de conclusie dat een klein stukje historische schoonheid belangrijker is maar de Rabo is alleng de raBO niet meer, en dat geld zeker voor BOERderijtjes.

Reageer!

