Onverwacht leuk hoekje: Diemen

smidse Diemen

Je moet het plaatje wel bijsnijden.

Columnist Marcel van Roosmalen heeft geschreven dat er in Diemen nou werkelijk niks moois te zien is. Dat is om het nabijgelegen Amsterdam nóg mooier te laten lijken, beweert iemand die hij in zijn artikel citeert. Nu heb ik op dit weblog nogal eens mooie hoekjes in lelijk geachte plaatsen laten zien. Ik voel me dus uitgedaagd door Van Roosmalen.

Nu heb ik één probleem: ik ben nog nooit in Diemen geweest. Gelukkig zijn er fenomenen als Google Streetview. Ook staan er allerlei monumentenlijsten online, zodat ik weet waar ik moet zoeken.

Afgestompte molens

Die lijst is voor Diemen – zoals verwacht – niet heel indrukwekkend. Een paar kerken, een begraafplaats, afgestompte molens, een transformatorzuil… Dat laatste gaat beter dan in Amsterdam, maar heel indrukwekkend is het allemaal inderdaad niet in dit uit de hand gelopen dorp.

Een achttiende-eeuwse smidse is het enige gemeentelijke monument van de Amsterdamse voorstad. Daar staat een veel jonger, maar met wat fantasie ook best idyllisch pand naast. Ja, je moet het plaatje flink bijsnijden. Maar dat moet vaker met dit soort onverwacht leuke hoekjes.

Beter dan niets

Ach, er is wel iets meer in Diemen dat dit. Er staat een stukje van de wereldberoemde Stelling van Amsterdam. Het is geen plaats om een dagje leuk geveltjes te gaan zitten kijken. Maar er is wel iets meer dan niets, te weten weinig. Nou Van Roosmalen weer.

2 thoughts on “Onverwacht leuk hoekje: Diemen

  1. Curieus dat die oude smidse uit 1749 geen rijksmonunument is. Lijkt me toch een uniek object én dan van die leeftijd én in dat Vinexdorp, driedubbelop reden om er een rijksmonument van te maken zou je denken. Nou ja het is in ieder geval een gemééntelijk monument. Ik kan niet zien wat er precies voor de ramen staat, maar het lijkt nog in functie als een of ander winkeltje?

Reageer!